Berkvens | Nieuws

BouwKennis Blog

Geschreven door Berkvens Deursystemen | 28-06-2017

Je wordt met awards om je oren geslagen. Je kunt het zo gek niet bedenken of een instantie heeft er wel een prijs voor verzonnen. Na het debacle rondom diverse fake awards heeft het trots delen van nominaties voor welke award dan ook, een wat wrange bijsmaak gekregen bij velen. Dat is jammer, want alhoewel de ene prijs zeker de andere niet is, heeft het meedoen aan een serieuze award verkiezing altijd positieve effecten. Zelfs als je niet wint.

Vrijdag 23 juli jl. mocht ik pitchen voor Berkvens Deursystemen. Uit tientallen inzendingen werden we eerder door een jury van negen vakgenoten (die hun sporen aantoonbaar verdiend hebben in de bouw), gekozen tot een van de acht genomineerden voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017. Met deze pitch streden we voor een van de drie plekken in de finale. Die finale hebben we bereikt! Maar zelfs als dat niet het geval was, waren we maar kort teleurgesteld geweest, want de winst zit niet alleen in de award.

De inzending

Nadat je bepaald hebt of de award, de instantie die hem uitreikt en de inschrijfprocedure past bij waar je als bedrijf voor staat, ga je aan de slag. Bij deze award verkiezing was een uitgebreide en diepgaande motivatie van de bedrijfsstrategie en -tactiek onderdeel van de inzending. De award wordt uitgereikt aan het meest innovatieve en klantgerichte marketingconcept en de inschrijfprocedure zit goed en serieus in elkaar. Deze award vergt dan ook een pittige investering in tijd.

Als je een nieuw product of dienst ontwikkelt, doe je dat niet met dit inschrijfformulier in je achterhoofd. Het invullen van het formulier dwingt je dan ook om weer terug te gaan naar waarom en hoe je ooit bedacht had dat je concept een succes zou worden. Natuurlijk evalueer je je keuzes bij de ontwikkeling van je nieuwe product of dienst, maar je ontwikkelt ook meteen weer door. Vaak wordt er geen tijd genomen voor een grondige evaluatie. Dat is jammer, want terugkijken is zeer waardevol. Samen met collega’s evalueren hoe en welke keuzes je eerder hebt gemaakt en daarvan leren zorgt voor verbinding en betere keuzes in een volgend traject. Het invullen van dit formulier heeft ons geholpen om daarbij stil te staan en ons hiervan bewust te worden.

De nominatie

Nu kun je even achterover leunen tot het verlossende woord komt.

Gefeliciteerd: je bent genomineerd! De fase van nominatie vergt weinig inspanning, buiten het snel en goed communiceren naar binnen en buiten toe, dat je genomineerd bent. Afhankelijk van de inspanningen van je inzending en hoe belangrijk je concept is voor je bedrijf, wordt dit een klein of een groot feestje. Maar het is minimaal een heuglijk feit en zorgt voor trots, verbinding en positieve energie. Tussen collega’s, van en met klanten en andere stakeholders. In deze drukke tijden (in de bouw) zijn dat welkome stemmingen. Mocht je niet genomineerd zijn, neem dan contact op met de jury om erachter te komen waarom het niet gelukt is om door te dringen naar de volgende ronde en leer er van.

De pitch

Dan beginnen de voorbereidingen. Want alhoewel een nominatie een mooie prestatie is, ga je als enthousiaste marketeer uiteraard voor de finale! Die finaleplek is afhankelijk van meerdere factoren. Je hebt ze niet allemaal zelf in de hand. Die waar je geen invloed op hebt, laat je meteen links liggen. Zo staar je je dus niet blind op wie je concurrenten zijn en ga je uit van je eigen kracht. Dat scheelt meteen zenuwen en stress.

Je kunt er zoveel tijd in steken als je wilt, zo lang je er maar alles aan gedaan hebt om een representatieve presentatie van het concept neer te zetten. De samenwerking met collega’s om tot de pitch te komen zorgt voor verbinding. Natuurlijk is het goed om ook na te denken over hoe jij onderscheidend kunt zijn in het korte onderhoud dat je gaat hebben met de jury. In ons geval resulteerde dit naast een strakke PowerPoint; in een keurig mapje met hierin de ingebonden presentatie, documentatie in hard copy-vorm en enkele functionele giveaways die onderdeel waren van de introductie van het concept. Centraal staat: mensen raken in hun hoofd en in hun hart.

Handig om in je achterhoofd te houden is: het gaat maar ten dele om de inhoud van je presentatie. Welk gevoel jij je publiek geeft, is minstens zo belangrijk. Al is het niet voor de winst op de korte termijn; deze ervaring nemen de juryleden ook mee op de langere termijn. Maya Angelou zei daar ooit over: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

De vragen van de jury

Dit is het meest waardevolle onderdeel van het geheel. Te beginnen met de jury. Zij zijn minimaal een mooie uitbreiding van je zakelijke netwerk. Ze zitten in dezelfde branche, dus met ze linken op Linkedin is het minste dat je kunt doen. Alhoewel jij hen waarschijnlijk nog niet zo goed kent, hebben zij al een behoorlijk beeld gekregen van wat jij en je bedrijf in je mars hebben. Wie weet tot welke mooie samenwerkingen dat in de toekomst nog leidt.

Dan kan het spannend worden: welke vragen worden er gesteld? Door goed te luisteren naar de vraagstelling kun je soms al opmaken wat de mening van het jurylid is. Hoe komt hij tot deze inzichten? Misschien is dit niet het moment om daarop door te vragen, maar wel om te onthouden. Het is van belang dat je eerlijk antwoord geeft en het verhaal niet mooier maakt dan het is. Dat is een uitdaging voor veel marketeers. Je kwetsbaar en open opstellen helpt. Van de vragen kun je veel leren. Het heeft mij geleerd dat ik graag met enkele juryleden in gesprek ga over hun visie op marketing (in de bouw). Zij zien alle acht genomineerden voorbij komen en sommigen doen dit jurywerk al enkele jaren. Wat valt hen op, waar zitten de verschillen, welke marketingkansen zien zij en wat zien zij als uitdagingen? Hoe vaak krijg je de kans om op dit niveau te sparren met collega’s? Grijpen dus!

De uitslag

Het wachten is begonnen. Aangezien je niet weet wat en hoe je concurrenten gepresteerd hebben, is dit een mooi moment om na te denken over wat je nog kunt verbeteren aan je concept en eventueel je presentatie. De vragen van de jury kunnen daarbij helpen. Voor je weet of je een finaleplek veroverd hebt, kun je deze aandachtspunten al delen met direct betrokken en geïnteresseerde collega’s. Het houdt je scherp en zorgt voor diepgang.

Het telefoontje dat je door bent naar de finale, is de kers op de taart. Maar ook als het niet gelukt is om de finale te bereiken is alle moeite niet voor niks geweest. Omdat je de winst van je deelname daarvoor al vastgesteld had, stap je gemakkelijker over je teleurstelling overheen. Een ervaring rijker deel je dit met je netwerk.